صفحه اصلی / سامانه پيامكي / چرا پیامک تبلیغاتی؟؟؟

چرا پیامک تبلیغاتی؟؟؟

SMS یا سرویس پیامک (Short message service)، در واقع پروتکلی است که انتقال و تبادل پیامهای کوتاه متنی بین تلفن‌های همراه، دستگاههای فکس و آدرس‌های IP اینترنت را ممکن می‌سازد. در واقع تکنولوژی استفاده از پیامک، وسیله ای است برای اطلاع رسانی سریع و آسان در مواقع ضرورت و با اطلاعات مناسب و مورد نیاز برای کاربر گیرنده، اما با نگاهی کوتاه به کارنامه چگونگی کاربرد این تکنولوژی در ایران، متوجه می شویم که پدیده و گفتمان تازه ای در این زمینه ایجاد شده است که حاوی معانی و نمادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می باشد. در واقع اینطور به نظر می رسد که هم اکنون کارکردهای پنهان این پدیده تا حدی گسترش یافته که هدف اصلی را تحت تاثیر قرار داده است.

1001

پیامک ، به دلیل اینکه از زبان نوشتاری بهره می‌برد، جایگاه خاصی را به خود اختصاص می‌دهد و البته در بسیاری از موارد برای مخاطبانش جذاب‌ترین وسیله برقراری ارتباط است. چرا که از حریم‌های خصوصی افراد به شدت مراقبت می‌کند و افراد می‌توانند شخصی‌ترین درونیات خود را به این واسطه با دیگری تقسیم کنند و به تعامل ارتباطی بپردازند. رسانه ای از دور که نزدیکترین ارتباط را به ارمغان می آورد. جدیدترین نوع رسانه که در آنها زمان و مکان حذف شده و مفاهیم زمان و مکان به مفهوم «اینجا در خانه» تبدیل می‏گردد. لذت بخش بودن، خصیصه دیگر ارتباط از طریق این رسانه می‏باشد که منجر به بوجود آوردن ابداعات بیشماری در نحوه این ارتباط توسط کاربران شده است. بعنوان مثال کاربران برای غلبه بر محدودیت تعداد حروف، زبان خاص خود را ابداع کرده‏اند که روز به روز توسعه بیشتری می‏یابد. تلفیقی بودن، از دیگر مزایای این رسانه تلقی می‏شود. اما اینجا همان مشکل قبلی وجود دارد و آن عدم مدیریت مناسب بر روی اطلاعات ارسالی و فرهنگ‌سازی عمومی در این زمینه است.

کاربران پیامک در ایران که در برخی از آمار‌ها هرکدام هرماه به‌طور متوسط ۹۰ پیامک ارسال
می‌نماید، هنوز به‌طور کامل از خدماتی که توسط این تکنولوژی ارائه می‌گردد و یا قابلیت‌های آن وجود دارد مطلع نیستند. کاربران با روش‌های انتقال صحیح اطلاعات آشنایی لازم راندارند، از زبان‌های نامناسب و عباراتی استفاده می‌نمایند که در برخی موارد فرهنگ و جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. هنوز پیامک‌های خوانده شده‌ای را که دیگر احتیاجی به آنها ندارند در تلفن همراه خود نگهداری می‌کنند و به انتشار شایعات و مطالب‌ ضد فرهنگی به صورت ناآگاهانه‌ای دامن می‌زنند.

در یک نظر سنجی از کاربران ایرانی از آنها سوال شده بود که “اگر تلفن همراه خود را یک روز در خانه جا بگذارید چه احساسی خواهید داشت؟” پاسخ درصد بالایی از آنها احساس قطع ارتباط با سایرین بود. میزان رسوخ و نفوذ تلفن همراه در ابعاد مختلف زندگی مردم تا حدی است که استفاده‌های گوناگون از آن اعم از تماس و ارسال پیام و تنوع و تنفس و سرگرمی و… را در حقیقت به معنای ارتباط با دیگران و جهان می‌دانند و زمانی که به آن دسترسی ندارند و نمی توانند از امکانات و قابلیت های آن بهره بگیرند، گویی با همه جهان قطع ارتباط نموده اند و در فضایی ایزوله از دنیا به سر می برند.

یکبار خواندن این مطالب نشان می‌دهد راهی جز پذیرش تکنولوژی ارسال و دریافت پیامک به عنوان یکی از مهمترین ابزار و ارکان ارتباطات در جهان کنونی است و کسانی در عصر ارتباطات پیشتاز خواهند بود که با ابزار آن آشنایی داشته و در زمینه‌های گوناگون از آن بهره ببرند.

درباره‌ عبدالرسول صفار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

sixty two + = sixty six